- HOME/DOMŮ -
TECHNICKÉ RADY
TYPOVÉ LISTY
OBCHOD.PODMÍNKY
KONTAKTY
- PNEUMATIKY -
PNEUMATIKY katalog
PNEUMATIKY hledej
testy PNEU léto 2014
PNEUSERVIS zdarma
- KOLA -
ALU KOLA katalog
ALU KOLA hledej
OCEL KOLA katalog
PŘÍSLUŠENSTVÍ


NÁKUPNÍ KOŠÍK

- TECHNICKÁ PODPORA -



POPIS PNEUMATIKY - co znamenají čísla na Vaší pneumatice

popis

specifikace

205

nominální šířka pneumatiky v milimetrech (205 mm)

55

poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech=profil pneumatiky v % šířky (55%)

R

typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted)

16

nominální průměr příslušného disku v palcích-vnitřní průměr pneu 16"

91

index nosnosti (numerický kód "91"=615kg) dle tabulky (viz.níže)

V

index rychlosti (kód abecedy "V"=240km/h) dle tabulky (viz.níže), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP), čím vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí (aby pneu měla lepší přilnavost při vyšších rychlostech) a je většinou použito tužší kostry bočnice pro lepší vedení

TUBELESS

TUBELESS = bezdušová / TUBETYPE = dušová

M+S

MUD+SNOW (=bláto+sníh) pneu určená pro zimní provoz

RF

REINFORCED = zesílená kostra

ostatní

- šipka symbolizující směr otáčení
- upozornění na druh materiálu a počet vrstev na běhounu (Tread) a na boku (Sidewall)
- DOT kód-označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby (např.číslo 529 značí, že pneumatika byla vyrobena v 52.týdnu roku 1999)
- označení TWI (Tread Wear Indicator) připomíná umístění značky signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý
- označení FR (=flange rib) ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku

výpočet hodnot alternativních rozměrů pneumatik


INDEX NOSNOSTI

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
70 335 80 450 90 600 100 800 110 1060 120 1400 130 1900 140 2500 150 3350 160 4500
71 345 81 462 91 615 101 825 111 1090 121 1450 131 1950 141 2575 151 3450 161 4625
72 355 82 475 92 630 102 850 112 1120 122 1500 132 2000 142 2650 152 3550 162 4750
73 365 83 487 93 650 103 875 113 1150 123 1550 133 2060 143 2725 153 3650 163 4875
74 375 84 500 94 670 104 900 114 1180 124 1600 134 2120 144 2800 154 3750 164 5000
75 387 85 515 95 690 105 925 115 1215 125 1650 135 2180 145 2900 155 3875 165 5150
76 400 86 530 96 710 106 950 116 1250 126 1700 136 2240 146 3000 156 4000 166 5300
77 412 87 545 97 730 107 975 117 1285 127 1750 137 2300 147 3075 157 4125 167 5450
78 425 88 560 98 750 108 1000 118 1320 128 1800 138 2360 148 3150 158 4250 168 5600
79 437 89 580 99 775 109 1030 119 1360 129 1850 139 2430 149 3250 159 4375 169 5800


INDEX RYCHLOSTI

symbol G J K L M N P Q R S T H V W Y ZR
max. (km/h) 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 210 240 270 300 >240


TABULKA DOPORUČENÉ ŠÍŘKY RÁFKU DLE ROZMĚRU PNEUMATIKY

pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku pneumatika šířka ráfku

série 80 série 70 série 65 série 60 série 55
145/80 R10 3.5 - 5.0 145/70 R12 4.0 - 5.0 155/65 R13 4.0 - 5.5 175/60 R13 5.0 - 6.0 195/55 R14 5.5 - 7.0
135/80 R12 3.5 - 4.5 145/70 R13 4.0 - 5.0 165/65 R13 4.5 - 6.0 185/60 R13 5.0 - 6.5 185/55 R15 5.0 - 6.5
145/80 R12 3.5 - 5.0 155/70 R13 4.5 - 5.5 165/65 R14 4.5 - 6.0 205/60 R13 5.5 - 6.5 195/55 R15 5.5 - 7.0
155/80 R12 4.0 - 5.0 165/70 R13 4.5 - 6.0 175/65 R14 5.0 - 6.0 175/60 R14 5.0 - 6.0 205/55 R15 5.5 - 7.5
135/80 R13 3.5 - 4.5 175/70 R13 5.0 - 6.0 185/65 R14 5.0 - 6.5 185/60 R14 5.0 - 6.5 205/55 R16 5.5 - 7.5
145/80 R13 3.5 - 5.0 185/70 R13 5.0 - 6.5 195/65 R14 5.5 - 7.0 195/60 R14 5.5 - 7.0 215/55 R16 6.0 - 7.5
155/80 R13 4.0 - 5.5 165/70 R14 4.5 - 6.0 185/65 R15 5.0 - 6.5 175/60 R15 5.0 - 6.0 225/55 R16 6.0 - 8.0
165/80 R13 4.0 - 5.5 175/70 R14 5.0 - 6.0 195/65 R15 5.5 - 7.0 185/60 R15 5.0 - 6.5 245/55 R16 7.0 - 8.5
165/80 R13 4.0 - 5.5 185/70 R14 5.0 - 6.5 195/65 R15 5.5 - 7.0 195/60 R15 5.5 - 7.0

175/80 R13 4.5 - 6.0 195/70 R14 5.5 - 7.0 205/65 R15 5.5 - 7.0 205/60 R15 5.5 - 7.5

165/80 R14 4.0 - 5.5 205/70 R14 5.5 - 7.5 215/65 R15 6.0 - 7.5 215/60 R15 6.0 - 7.5

175/80 R14 4.5 - 6.0 195/70 R15 5.5 - 7.0 215/65 R16 6.0 - 7.5 225/60 R15 6.0 - 8.0

185/80 R14 4.5 - 6.0



225/60 R16 6.0 - 8.0

185/80 R14 4.5 - 6.0



235/60 R16 6.5 - 8.5

165/80 R15 4.0 - 5.5








Série 50 Série 45 Série 40 Série 35 Série 30
195/50 R15 5.5 - 7.0 195/45 R14 6.0 - 7.5 225/40 R14 7.5 - 9.0 245/35 R17 8.0 - 9.5 265/30 R19 9.5 - 10.5
205/50 R15 5.5 - 7.5 195/45 R15 6.0 - 7.5 215/40 R16 7.0 - 8.5 215/35 R18 7.0 - 8.5 275/30 R19 9.5 - 11.0
225/50 R15 6.0 - 8.0 215/45 R15 7.0 - 8.0 225/40 R16 7.5 - 9.0 225/35 R18 7.5 - 9.0 275/30 R20 9.5 - 11.0
185/50 R16 5.0 - 6.5 195/45 R16 6.0 - 7.5 205/40 R17 7.0 - 8.0 245/35 R18 8.0 - 9.5

195/50 R16 5.5 - 7.0 205/45 R16 6.5 - 7.5 215/40 R17 7.0 - 8.5 255/35 R18 8.5 - 10.0

205/50 R16 5.5 - 7.5 225/45 R16 7.0 - 8.5 235/40 R17 8.0 - 9.5 265/35 R18 9.0 - 10.5

225/50 R16 6.0 - 8.0 245/45 R16 7.5 - 9.0 245/40 R17 8.0 - 9.5 275/35 R18 9.0 - 11.0

235/50 R16 6.5 - 8.5 215/45 R17 7.0 - 8.0 255/40 R17 8.5 - 10.0 285/35 R18 9.5 - 11.0

205/50 R17 5.5 - 7.5 225/45 R17 7.0 - 8.5 265/40 R17 9.0 - 10.5 295/35 R18 10.0 - 11.5

215/50 R17 6.0 - 7.5 235/45 R17 7.5 - 9.0 225/40 R18 7.5 - 9.0 235/35 R19 8.0 - 9.5

235/50 R18 6.5 - 8.5 245/45 R17 7.5 - 9.0 235/40 R18 8.0 - 9.5 245/35 R19 8.0 - 9.5



255/45 R17 8.0 - 9.5 245/40 R18 8.0 - 9.5 255/35 R19 8.5 - 10.0



245/45 R18 7.5 - 9.0 275/40 R18 9.0 - 11.0 275/35 R19 9.0 - 11.0



255/45 R18 8.0 - 9.5 285/40 R18 9.5 - 11.0 245/35 R20 8.0 - 9.5





245/40 R19 8.0 - 9.5 255/35 R20 8.5 - 10.0





255/40 R19 8.5 - 10.0




POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku (např.8Jx17 ET35 5/100/57,1)

popis

specifikace

8

šířka disku v palcích 8"

J

typ patice (pro téměř všechny alu "J")

17

nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

5

počet šroubů (děr v ráfku)

100

průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

57,1

průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky

výpočet hodnot alternativních rozměrů alu ráfků


Několik užitečných rad a informací

téma

text

záměna malého ráfku za větší

Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik. Každé vozidlo má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disku o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby zůstal vnější obvod stejný.

silika

Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, který nahrazuje saze. Výhodou siliky proti sazím je, že silika způsobuje v gumárenské směsi menší vnitřní tření, resp. ztrátovou energii a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (až -30 stupňů), čímž zabezpečují dosáhnutí požadovaných vlastností především v zimních podmínkách.

tlak vzduchu, doporučené huštění pneu

Tlak vzduchu musí odpovídat předepsané hodnotě. Je ji možno nalézt v pokynech pro provoz vozidla (na vnitřní straně víčka nádrže nebo na štítku na prahu/slopku vozidla). Na kolik přesně nahustit Vaše pneumatiky, případně zjistit jaký je doporučený rozměr pneumatik pro Váš automobil, Vám pomůže tato tabulka. Tento tlak se rozumí pro studenou pneumatiku a nesmí být v žádném případě v minusové toleranci. Např.v provozem zahřáté pneumatice je tlak zvýšen. Proto není dovoleno snižovat tlak v teplé pneumatice, tím by mohl tlak klesnout pod minimální hranici. Tlak vzduchu musí být každých 14 dní překontrolován, přitom nezapomeňte na náhradní kolo. Kontrolu proveďte vždy jen na studené pneumatice. Provozem podhuštěné pneumatiky se kolo silně zahřívá a vnitřně poškozuje. To při vyšších rychlostech může vést k separaci běhounu a dokonce k náhlému úniku tlaku - roztržení. Vnitřní poškození se dodatečnou korekcí tlaku již neodstraní.

najíždění na obrubník

Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".

poškození pneumatik

Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat.

stáří pneumatik

Pneumatiky stárnou fyzikálními a chemickými procesy i když nejsou používány. Doporučení: Pneumatiky staré 10 let a více používat jen na vozidle, na němž trvale pracovaly. Bezpečnější je včasná výměna. Rezervní kolo po 6-ti letech užít jen pro nouzový případ. Neznáte-Ii historii použité pneumatiky nikdy ji nepoužijte!

hloubka dezénu

Čím nižší je hloubka, tím větší je nebezpečí Aquaplaningu. Zákonná minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, pokud se objeví indikátor ojetí (můstek v drážce s výškou 1,6 mm) je to signál k okamžité výměně. Doporučená minimální hloubka dezénu pro zimní pneumatiky je 4mm.

kryt ventilu

Kryty (čepičky) chrání ventil před prachem a nečistotou, a tím před netěsností. Kryt vždy dotáhnout a chybějící kryty ihned doplnit. Nejlepší jsou kryty s těsnícím kroužkem, chrání dvojnásob.

zatížení a rychlost

Vozidlo nepřetěžovat. Dbejte na dodatečné zatížení způsobené přívěsem. Mimořádně nebezpečné pro pneumatiky je přetížení, podhuštění, vysoká rychlost a vysoká okolní teplota (jízdy na dovolenou).

zimní pneumatiky

M+S pneumatiky mohou být přehuštěny o 20 kPa více než letní pneumatiky. Dbejte na rychlostní omezení. Držitel vozidla je povinen nalepit nálepku s označením maximální rychlosti pneumatiky v zorném poli řidiče pokud je tato rychlost nižší než maximální rychlost vozidla.

geometrie

Preventivně na jaře (letní pneu) a před zimou (zimní pneu) je třeba pneumatiky nechat vyvážit. Nerovnoměrné opotřebení ukazuje na porušenou geometrii. Je žádoucí kontrola v odborné dílně.

náhrada pneumatik

Pneumatiky, které jsou pro vozidlo schváleny, jsou uvedeny v technickém průkazu. Při koupi pneumatiky je možno použít jen výrobek s označením uvedeným v tech. průkazu. Výměnu provádět alespoň po osách. Rezervní kolo využívat, není-Ii příliš staré.

skladování pneumatik

Pneumatiky vždy skladovat na chladném a suchém místě a ve tmě. Pneumatiky bez disk.kola jen ve svislém stavu (pootáčet)! Vyvarujte se kontaktu benzínu, oleje a maziv.